torsdag 14 augusti 2008

Skillnad mellan kommuner

Jag har tidigare berättat att jag numera inleder varje dag med en morgonpromenad. Jag har nu inne på vecka nr 7, och det håller i sig. Jag började gå för att bli av med min mage. I går morse bytte jag ut min sedvanliga morgonvandring här i Hagalund mot en vandring i Sundsvall, där jag var med jobbet.

Det blev så uppenbart att man i Sundsvall dels tar hand om sina parker bättre och att man satat på att hålla efter sina utemiljöer bättre och att det var gott om blommor i stan. Runt Hagalund saknas rosor i rosenpergolan och jag upptäcker nya döda träd nästan varje dag. Skillnaden blev så påtaglig.

Jag gick upp på norra berget och hela vägen dit upp fanns det en trätrappa med flertalet avsatser. Det var så klart förbaskat tufft att gå hela vägen upp, men så slogs jag av att det är ett mycket enkelt sätt att stimulera till rörelse för kommunen att just sätta upp en trappa.

Det jag tänke på att jämföra med här i närheten av Hagalund är kullen i Hagaparken. Nu vet jag inte om det är tillåtet att bygga en trappa upp på kullen, men om ni inte har varit där kan jag varmt tipsa om en promand upp. Om inte för att se Hagalund från en helt annan och dominerande sida.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , och .

Inga kommentarer: