måndag 16 juni 2008

Hagalund i fullmäktige

Idag var det sommaravslutning i fullmäktige i Solna. Fullmäktige är en församlig som representerar en demokratisk institution som jag verkligen hyllar. Trist nog är debatterna inte så spännande att lyssna på. Det är rätt mycket batongslag och det är sällan man får svar på frågorna man ställer. Idag debatterade jag idrottspaketet i samband med en interpellation. Vi socialdemokrater har nämligen krävt att man rättsligt ska pröva om det är tillåtet att sälja mark som en gång skänkts för idrottsändamål här i Hagalund. Detta har vi fått kritik för. Men det man då missar är att rättslig prövning av frågor är en av rättsstatens viktigaste instrument.


När jag frågade varför bara hälften av alla utlovade satsningar från 2006 genomförts samt var alla de 43 utlovade privata miljarderna tagit vägen fick jag inget bra svar. Då fick jag från talarstolen veta att vi var avdundsjuka på deras idrottssatsningar. Hängde ni med? I vårt alternativa idrottssatsning ville vi även ha investeringar i Hagalund. Tror ni M, Kd och Fp hade några förslag för Hagalund? Svaret var att vi skulle sälja vår idrottsplats för att andra skulle få ta del av investeringarna. Detta är knappast något att vara avdundsjuk på. Så säger bara politiker som saknar bra argument för sin politik.



Sist men inte minst. I fullmäktige finns dock alltid Hagalund närvarande, och detta tack vara en snygg väv i form av ett motiv av Olle Ollson från just Hagalund av gamla Hagalund.

Inga kommentarer: