tisdag 15 juli 2008

Fannie och Freddie

I USA pågår nu något av en rejäl kris inom lånesektorn. Jag vill inte påstå mig förstå den alls, men är det inte brutalt att Fannie och Freddie tillsammans har skulder motsvarande. Håll i er nu för nu kommer ett rejält tal. 1.500.000.000.000.000.000 dollar. Då rycker staten ut. Rätt spännande resultat av de inte helt lättvindiga skattesäkningarna är att president Bush nu i sitt eftermäle har förstatligat lite banker.

Jag är verkligen inte skadeglad, utan tvärtom försöker jag föreställa mig alla de männsikor som köpt hus och gjort sitt livs investering som nu tvingas gå från hus och hem med en rejäl skuld som enda resultat. Man frågar sig även vad det är för drivkrafter i en ekonomi som gör att ingen inser i tid att detta inte är rimligt att priserna på bostäder ska vara det som ger bäst avkastning. Även här i Stockholm har priserna rasat i höjden sedan krisen på 90-talet. Själva tanken på the economic man, dvs. den rationella aktören på markanden känns inte helt relevant. Det känns rätt uppenbart att "följa-john" inte är rationellt när det gäller just ekonomiska beslut.

Inga kommentarer: