fredag 18 juli 2008

Spara eller skära ned?

Jag har börjat gå runt i Hagalund varje morgon ca 30-45 minuter för att bli av med min mage. Jag är lite knäckt över att det kan vara så enkelt att skaffa sig en lite utbuktning av magen, och samtidigt så oerhört svårt att bli av med den.

När jag går runt i Hagalund har jag noterat att det just nu blommar och är rätt fint på många delar, men jag ser samtidigt att skötleln av parkmiljöer och även runt fastigheterna brister. AP-fastigheter ska dock ha en eloge. De har i början av sommaren kapat både buskar och träd, och nu ser det mycket bra ut.

Samma möster ser jag i Solna när det gäller investeringar inom idrotten och kulturen. Man talar mycket om investeringarna, men just nu skjuter man dem på framtiden, och på så vis tror man sig spara pengar, men det är även en nedskärning, som inte gynnor oss som bor i Hagalund. Det är som att låta bli att städa varannan gång, eller hoppa över vartannat tandläkarbesök eller att klippa sig bara tre gånger om året. Det är klart att det blir smutsigare hemma, risk för fler hål i tänderna och mer mer hippiebetonad frisyr.

Jag vill påstå att det på lång sikt är en rätt dålig affär att spara på detta viset. Att vårda och underhålla det vi gemensamt äger är minst lika viktigt som att ta hand om sig själv och sina privata ägodelar.
Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , och .

Inga kommentarer: