onsdag 17 september 2008

2 uttalanden i tiden

Mitt under pågående finanskris vill statsministern att vi ska känna efter med magen, och inte oro oss för Sverige står starkt i finanskrisen. Värt att notera är att kronan tappar både mot dollarn och euron samt att börsen i Sverige knappast visat några avvikande tendenser mot övriga börsvärlden. När jag läser tidningsrubrikerna känner jag inte köplust utan känner mer oro och får lite ont i magen. Men var det inte i TV-programmet Sally som vi fick lära oss att det inte går att bromsa sig ur en uppförsbacke. Det är uttalanden av denna karaktär som känns betryggande.

Mindre betryggande var det nog när Carl inte vill lyda partipiskan när riksdagens röstade om FRA-frågan. SVT:s agenda har avslöjat vad statsministern sade till Solna moderaten Sigfrid (det är hans efternamn) när han gick ut i media och avslöjade att han tänkte rösta nej i FRA-omröstningen före sommar. Då avfärdade statsministern följande:
"Vi har en i gruppen som pekar finger åt en moderat statsminister." Och: "Ska skottet komma inifrån? Ska någon skjuta mot en moderat statsminister?"

Carl och jag har under flera år suttit i kultur- och fritidsnämnden i Solna och under den tiden var det inte så mycket peka finger kan jag lova. Carl var en rätt lågmäld ledamot i nämnden, och snarare en mycket trogen partianhängare som sällan yttrade sig.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

Inga kommentarer: