lördag 23 augusti 2008

Skogsdöden har kommit till Hagalund

Jag vet inte om ni kommer ihåg varningarna om skogsdöd från 80-talet på TV. Det gick i korthet ut på att man visade död skog i anslutning till Ruhrområdet i Tyskland, och kopplade detta samman med utsläpp från industrierna i detta område. Sedan dess har krafttag tagits för att rena utsläpp och miljömedvetandet har radikalt förbättrats.

I Hagalund finns numera gott om döda träd eller halvdöda. Nu vet jag inte om det beror på utsläppen här i Stockholm som förorsakar träddöden, men det konstiga är att det tycks vara ett rätt regionalt avgränsat problem. För inom en mycket avgräsnat område kan man jämför parkskötsel av tre-fyra olika ansvariga. Dels har vi Solna stad, men i nära anslutning till Hagalundlund finns även kyrkoförvalningen i Norra kyrkogården, Hagaparken som förvaltas av Djurgårdsförvaltningen samt Stockholms stad. Jag hittar nämligen inga döda träd i de andra tre områdena.

Ett rimligt antagande är att parkskötseln i Solna och Hagalund inte är högprioriterat. Jag ska givetvis kontakta parkförvaltningen här i Solna för att varna om detta. Döda träd utgör i någon mening en fara, för dessa kan lätt blåsa omkull och döda grenar kan skapa stor skada om man får dem på sig.

Det jag upplever rätt skrämmande är att oberoende vilket område man granskar här i Hagalund är det främst nedskärningar och brist på underhåll som är den framträdande bilden. Satsningar eller ny tag lyser med sin frånvaro. Den som inte underhåller eller investerar jobbar med nedmontering.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , och .

Inga kommentarer: