måndag 12 juli 2010

Mitt sommarlov...

Det är nu högsommar här i Hagalund och åter har vår kära stadsdel fått en helsida i lokaltidningen. En kvinna har med all rätt klagat över att det ser för gräsligt ut i de delar av Hagalund som vår kommun ansvarar för, dvs. området runt Sunnanskolan och parkområdet. Hon upplever att politikerna glömt bort Hagalund, och trots att jag själv sitter i fullmäktige här i Solna så förstår jag vad hon menar. Kommunen slarvar rejält med Hagalund som stadsdel. Under de senaste åren har vi i flertalet motioner försökt uppmärksamma bristerna. Jag har visat bildspel i fullmäktigesalen och fått medhåll och uppmuntrade ord och löften om åtgärder. Dessa löften fortsätter komma, men det är mycket snack och lite verkstad. Klottersaneringen upphörde i princip i vintras då kylan kom. Motivet från kommunen då var att kemikalierna inte fixade kylan, men nog borde det vara tillräckligt varmt nu för att sanera. Sist sanerades grillplatsen i samband med debatten om underhållet, men det var hösten 2009. Mycket klotter har lagts till sedan dess, men det är klart om man sanerar mer sällan så finns det pengar att tjäna på detta. Men det är inte långsiktigt så klok strategi för det är just vad en klottrare vill uppnå, dvs. att deras verk får vara kvar. Hagalund blir på detta viset en arena för klotter.

Jag var själv ute med mina brorsbarn och hade en sommarlovsdag här i Hagalund och då slogs även jag över hur nedslitet det är. Vi gick över Sunnanskolans baksida och fann den öppna dörren till en lokal där det eldats och det kändes rätt tveksamt att kommunen ska hålla med lokaler av den arten. Sedan gick vi över den forna fotbollsplanen som börjat växa igen. Här är motivet att ingen längre använder den, dvs. att kommunen inte driver någon skola där längre, men intill ligger ett dagis och i stadsdelen bor mellan 5 - 8 000 beroende på hur man räknar. Till min glädje var dock plaskdammen vattenfylld och vi badade och svalkade oss där på kvällskvisten, vilket var mycket skönt. Synd bara att det inte fanns tillgång till toalett, men det är visst för mycket att hoppas på i skyltfönstret Solna.

Det är inget skämt Solna brukar lyftas fram som moderaternas skyltfönster och jag har själv fått frågan vilket som är Socialdemokraternas skyltfönster, men då brukar jag svara att det finns uppenbara risker med skyltfönster och det är att butiken inte uppfyller det skyltfönstret utlovar och att det viktiga är nog att hela butiken är välfungerande för att det ska bli långsiktigt hållbart. Hagalund är med all säkerhet inte en del av Skyltfönstret, för stadsdelen är aldrig med i några fina fyrfärgs broschyrer över Solna eller i några turistsatsningar, och alla de brister i underhållet från kommunens sida blir så uppenbar. Ska bli intressant att se om utlovade underhållet denna gång blir av, för det är redan allt för sent.

Jag vill uppmuntra er alla som ser brister att ringa till kommunen. Det finns både en e-postfunktion, gata-park@solna.se och ett telefonnummer 08-734 29 50 mellan kl. 9 - 11.30 samt kl. 13 - 15 samt att man på stadens hemsida kan rapportera brister direkt. Om stadsdelen aktivt ringer och påpekar brister kan man inte blunda för våra krav. Hagalund är en stor del av Solna och vi ska inte acceptera att bli sämre behandlade än någon annan stadsdel. Vi är en stor del av skatteintäkterna i Solna trots att vi inte får ta del av speciellt mycket service. Det är genom att ställs krav som man uppnår förändring.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

Inga kommentarer: