onsdag 28 juli 2010

Kontrasternas stad

Om sju veckor är det val till kommun, landsting och riket i stort. Valtemperaruten känns just nu rätt sval, men det lär inom några veckor vara en betydligt mer högljudd debatt. Men vad handlar valet om? Det bör i grunden vara vilken politik som komma skall, dvs. vilka utmaningar står såväl Hagalund, Solna, Stockholm som Sverige inför. Det är idag vi påbörjat bygget av morgondagens samhälle. Det är alltså vilka beslut som kommer att fattas under nästa mandatperiod som valet främst handlar om. Mycket av bevakningen handlar nu om opinionsundersökningar och jag får ibland känsla av att det liksom blir ett Robinsson där det enbart handlar om vilket ledarskap som krävs för att föra Sverige framåt. Samtidigt som oerhört stor del av den offentliga servicen främst sker genom opolitiska tjänstemän. Det är något av ett särdrag av den svenska förvaltningstraditionen. Valet handlar om så otroligt mycket mer än enbart en kamp mellan Mona och Fredrik.

Den 19 september väljs samtidigt runt 44 000 lokalpolitiker runt om i Sverige kommuner och landsting. Sveriges kommuner och landsting försöker göra oss uppmärksamma på alla de andra valen. Det sker idag en mycket begränsad granskning av det politiska styret av Solna. Mitt i är i princip den enda löpande granskaren av det som händer i Solna. De stora tidningarna har främst ett rikstäckande intresse samt av naturliga skäl fokus på Stockholms stad. Solna valresultat brukar ofta lika resultatet i Stockholms stad. Om der beror på vår närhet till Stockholm är oklart, men när det väl händer något stort så brukar Solna finna med, dvs. då stortstilade planer presenteras eller då arenan står i fokus.

Ikväll var jag och besökte nya ishallen i Ritorp, dvs. den nya ishallen som ersätter hallen som snart kommer rivas här i Hagalund. Det skulle ha varit två nya eller t.o.m. tre i vissa planer, men eftersom Solna stad har en pågående konflikt med AIK ändrades planerna och nu har bara en hall byggts och konflikten med AIK hockey är fortfarande inte löst. Jag tänker inte ta några politiska poäng på denna pågående strid, men det är rimligt att ställa krav på ledarskapat i främst Solna stad men även på AIK hockey att lösa konflikten, för den kommer påverka verksamheten i Ritorp som från hösten blir något av ett centrum för inomhusis i Solna.

När jag cyklade hem så kunde jag inte låta bli att fascineras av det pågående byggandet av nationalarenan. Den ligger nämligen på andra sidan järnvägen mitt emot den nya ishallen. Jag cyklade då förbi för att få lite bilder av södra läktaren som nu börjar skjuta upp i höjden. När jag sedan cyklade hem och närmade mig Hagalund igen så stannade jag till vid Hagahuset och Hagalundsskolan och tänkte att Solna verkligen är kontrasternas stad och att Solna verkligen mer och mer glider isär och att skillnaderna mellan stadsdelarna ökar. Ett stenkast ifrån Hagalund byggs det nytt och framtidstron växer fram och här i Hagalund har vi massor av nedlagd verksamhet och ju närmare Hagalund man kommer ser der mer och mer nedgånget ut. Detta är en konsekvens av politik eller rättare sagt brist på politik. Efter 12 år med allianspolitik i Solna börjar sprickorna i fasaden märkas mer och mer.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

Inga kommentarer: