tisdag 6 juli 2010

Kampanj i Hagalund

I fredags mitt i sommarvärmen var vi på plats som vanligt i Hagalund. Vi talade om förbättringsförslag och utmaningar för Hagalund. Det kom massor av bra förslag. De unga ville ha bättre lekplatser och utemiljö och de vuxna påtalade problem med städning och underhåll samt en kvinna som tyckte det var synd att postens brevlådor tömdes så tidigt, för om man vill posta något så var den en dags fördröjning. Nere vid Solna station tömdes visst lådorna senare. Bara det ett tips att sprida vidare. De talade om behovet av utökade öppettider i Hagalundparken. Några var oroliga över mopedtrafiken. Mer barnaktiviteter och pyssel efterfrågades samt mer närvaro av föräldrar och polis i området efterlystes. Sammantaget massor av bra samtal.

Jag mötte även en herre som för 14 dagar sedan hade gjort en större operation för att bli av med cancer i levern. Det är rätt fantastiskt att redan vara ute och gå efter endast 14 dagar. Man glömmer snabbt att vi troligen lever i en av de bästa världar.
Att vi är ute och för samtal även under sommaren är för att sommaren är en bra årstid att samlas och mötas. Lite bullar och saft är utmärkt när solen gassar. Dessutom är det ett långsiktigt förbyggande arbete att ständigt vara på plats och skapa dialog i Hagalund. Det om något är en förbyggande faktor. Jag skulle gärna se fler som talade med varandra i Hagalund. Jag brukar hälsa på de flesta jag möter och framför allt i mitt bostadskvarter, och jag får ibland en lite snarstucken fråga om jag känner dem jag hälsar på, men jag tycker inte det är så farligt. Jag brukar då säga att det känns naturligt att hälsa om man delar tomt, tvättstuga eller kvarter och sedan är isen bruten, för de inser nog att en hälsning är rätt harmlöst. För det är genom att tala med varandra som vi tar de första stegen mot att väcka idéer och föra fram förslag. Ensam lär jag inte utveckla vare sig mig själv eller Hagalund, men väl tillsammans med kloka och förståndiga Hagalundsbor.

Ni som brukar följa bloggen kan jag bara beklaga att det varit lite stiltje, men det beror på att jag tagit semester i drygt två veckor. Har varit nere i Pyrenéerna och även där hälsar man glatt på varandra. Det är något av en tradition och den traditionen tar jag gärna med mig hit till Hagalund. Börja hälsa du med och se snart börjar fler hälsa tillbaka.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

Inga kommentarer: