fredag 12 augusti 2011

Borta bra men hemma bäst

Jag måste be om ursäkt för att denna blogg i stort legat nere i drygt tre månader. Skälet är att jag som främst håller den uppdaterad, dvs. Arne, varit i Berlin i tre månader och pluggat lite tyska och gjort något av en paus från såväl jobb som Hagalund.

Berlin är en helt fantastisk stad och jag är tacksam över att fått upp ögonen över hur en aktiv stad kan fungera. Berlin är nämligen en riktig vänsterstad. 66 % röster på S, V och Mp där och den är en mycket aktiv stad med en socialdemokratisk borgmästare som är mycket populär.

I Berlin är man dels mycekt miljövänlig och dessutom är det en stad som är levande. Det är vetenskapsnätter, bokens dag, naturvetenskapliga utflykter. Vissa stadsdelar har haft kulturfestivaler som är sjukt bra.

Att på distans läsa om arenan i Solna fick mig att ställa lite frågor om arenan i Berlin. Det är en O2-arene som tar runt 30 000 och berlinarna säger avslappnat att den är betald av amerikanarna. Gamla OS-arenan upprustades av staten inför fotbolls-VM.

En annan viktig del som jag tagit med mig från Berlin är att där är man stolt över sin stadsdel och alla var dessutom rätt levande.

Jag noterar även med fasa att stadshusets ledning körde över alla bra förslag som fanns runt tvärbana och kör vidare i gamla spår och kränger iväg vår stad med en tillfällig lösning, utan att se långsiktigt.

Nu ska jag åter börja hålla ögonen uppe här i Hagalund, men bistå gärna med tips och idéer. Det är skönt att vara tillbaka!

Sist men inte minst glädjer det mig att Hassan kommit ut med en ny bok, så det litterära Hagalund är åter i ropet.

Inga kommentarer: