tisdag 14 april 2009

Fler unga utan jobb


Det gäller verkligen att fokusera på de riktiga problemen. Med stort allvar tror jag att många med mig har reagerat över både det vikande förtroendet för partiet och de vikande opinionssiffrorna. Jag reagerade när jag idag läste att det var över 300 kommentarer på en artikel om just den negativa bilden av Mona Sahlin i Dagens industri. Majoriteten av inläggen var oerhört negativa. Jag tror dock inte att vare sig hybris eller domedagsstämning är nyttigt för något parti, och att offentligt avrätta en partiledare är även det ytterst tveksamt.

Samtidigt som många förfasar sig över Mona och Vanja just nu ökar arbetslösheten för ungdomar i Sverige. I en rapport från mars uppmärksammade Carin Jämtin och Mikael Damberg att Sverige efter Spanien har Europas näst högsta ungdomsarbetslöshet. I slutet av februari var 4 806 unga arbetslösa i Stockholms län. I Solna var det 85 ungdomar, vilket är en ökning från 45 för ett år sedan. 85 unga människor - troligen i början av sitt yrkesverksamma liv. Drömmar om karriären och möjligheten att tjäna pengar, flytta hemifrån mm blir grusade. I min värld är detta det problem vi bör fokusera på.

Ungdomsarbetslöshet är så extra allvarligt just för att det ger så fel signaler tidigt i livet om att inte känna sig behövd. Här vilar ett stort ansvar på regeringen som faktiskt dragit ned på anslagen till vuxenutbildning. Den största krisen just nu är inte Mona eller Vanja utan att Sverige är inne i en jobbkris.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

Inga kommentarer: