onsdag 11 juni 2008

Egennytta eller allmänintresse?

Ikväll hölls två informationsträffar på temat ombildning på Kyrkbacken i Solna. Det är fastighetsägaren som vill sälja. Fastighetsägaren i detta fall är privat och inte ett kommunalt bostadsbolag. Möte nr 1 var välbesökt och generellt var oron stor för att fastigheterna är i dåligt skick. Flertalet frågor berörde bristande underhåll och lägenheter med rätt eftersatt renovering. Frågorna är i högsta grad rellevanta, eftersom ett eventuellt framtida köp innebär att den nya ägaren då själva får finansiera renoveringen på insidan av lägenheten.

Det är totalt 294 lägenheter på Kyrkbacken, så det lär bli en rätt stor förening som kommer biladas om köpet går igenom. Upplägget på mötet var främst att förklara hur en process av utförsäljning går till, och att man skulle bygga sitt beslut på rationella grunder. Visst fanns det en underton att hot om högre hyror med en ny fastighetsvärd och bytta stammar, men det som kanske var mest skrämmande var att det skulle gå bra att låna till hela köpet, och t.o.m. lösa andra skulder i samband med köpet. Samt att områden som ombildas alltid höjer sin status. Detta var de stora klavertrampen enligt min mening.

Hela upplägget var ändå tydligt att man skulle vinna på ett köp, jämfört med att bo kvar som hyresgäst. Men det är troligen för tidigt att dra dessa slutsatser, för der beror både på värdering och antal som visat intresse och får låna i slutändan.

Den fråga jag själv ställer mig är om det finns ett allmänintresse i att inte köpa, och det främsta skälet är att mitt eventuella köp i någon mening skulle försvåra möjligheten för andra att få en ny lägenhet utan att behöva betala - troligen en rätt bra slant. Dessutom tror jag att det kommer finnas behov av en bra mix av bostäder även i framtiden, dvs både hyres- och bostadsrätten, och troligen även andra former så som kooperativ etc. Ett Solna med enbart bostadsrätter är troligen också ett problem för allmänintresset. Men omvänt bör man väl även fråga om det finns allmännytta i att köpa. Här ser jag egentligen främst något av en kollektiv idé - alltså att vi tillsammans i mitt kvarter kanske t.o.m. skulle ta hand om vårt område bättre en dagens fastighetsägare ,förutsatt att egennyttan hos mina grannar inte blir för stor, dvs. man ser inte nyttan i att satsa på området, utan främst vill bo billigt. Eller om så vill det kan på kort sikt vara billigare att tänka kortsiktigt, men det är sällan så långsiktigt.

Mitt egenintresse då? Det finns generellt uppenbara fördelar att köpa i samband med ombildning, för det är då du kan göra det efterlängtade "klippet". Även möjligheten att göra en bostadskarriär är egennyttan i detta. Men om jag bor kvar är kanske egennyttan inte riktigt så stor. Nu kanske man inte ska tro att priserna ska fortsätta öka, och det finns idag även diskussioner att alla ombildningar kan leda till ett överutbud av bostadsrätter med resultat att priserna stagnerar. Lägg därtill ränteeffekten, dvs. ökad ränta på lån kostar på. Bortsett från räntesubventionen innebär 1 % ökning av räntan på en miljon 10.000 kr, och det är kännbart för många. På 3 år har faktiskt räntan ökar med 3 %, och var den tar vägen vet få idag. Men bortsett från dessa risker är troligen egennyttan störst för mig att köpa.

Hur skulle ni göra?

Inga kommentarer: