söndag 15 juni 2008

Hagalund saknas i de fina sammanhangen

Söndag - vaknar och ska på något så spännande som diplopmat-mottagning. Ett 60-tal gäster i form av ambasadfolk är inbjuda till Ekotemplet i Haga-parken för att träffa Solna stad och även samarbetspartnerna för Hagadagen. Vad ska jag har på mig? Ska jag ta på mig namnskylt? Det får bli svarta jeans och kavaj samt sossenål i kavajslaget. Jag har nämligen inte varit på diplo-matmottagning tidigare.

Väl där inser jag att det nog är fler som känner sig lika förvirrade som jag är. Men samtidigt blir det rätt spännande samtal om likhet och skillnad mellan Solna och Jakarta. Eller ett samtal om radio i Österrike. Inte helt oväntat snittar och rosa bubbelvatten. Jag valde cider, för att jag hade tänkt träna efter detta evenemang. I bakgrunden spelade en kvinna harpa.



Det känns dock som en rätt tillrättalagd bild av det Solna som jag lever i. Förvisso kan det vara trevlig med snittar och skumpa, men det är inte min vardag. Dessutom fick jag igår en ny broschyr där Solna presenteras. Det var vackra bilder från Ulriksdals slott, Hagaparken och Karlbergs slott. Men inte en bild från Hagalund.

Det börjar kännas som de bytesannonser man ilband läser där de skriver "ej Hagalund". Men när jag nyligen var i Berlin var det just stadsdelar Friedrichshain eller Kreuzberg de som lockar unga turister just för att de anses vara genuina och har något utöver det vanliga, och tänk om Hagalund kunde lyfta fram en mix av Blue Hill och dess dans på världsnivå och länka till Olle Ollson. Jag säger bara tänk...

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , och .

Inga kommentarer: