I veckan tog stadsbyggnadsnämnden beslut om tredje etappen i tvärbanan som börjar i Hammarby sjöstad och nu ska förlängas med tillfällig slutstation här i Hagalund. På sikt ska stationen ner till Solna station.
Det är SL som ska bygga och Solna stad är delfinansiär. Solna äger dock den viktiga frågan om att ta fram detaljplaner för hur dragningen av tvärbanan ska gå till. Det finns även en broschyr som SL tagit fram där arbetet väl beskrivs.
Men det är inte ännu läge att öppna champagnen för att fira, för det finns massor av viktiga frågor som jag nu vill adressera till Hagalund. Försök ta reda på så mycket fakta vi bara kan för snart drar samrådsprocessen igång. Det kommer med stor säkerhet bli samrådsmöte även här i Hagalund och dessa ska vi gå på för att lära och ta del av fakta för jag har hittat massor av frågor som är viktiga för oss här i Hagalund.
Jag vill understryka att jag verkligen gillar utbyggnad av kollektivtrafik, men det som väcker tankar är hur planeringen gått till och uppenbara brister i förslaget.
Det som är lite udda är att tvärbanan främst är dragen i trafikläge och det gör den i stort hela vägen fram till Hagalund, där den ska gå i direkt anslutning till ett bostadsområde och därmed täppa till dagens gångstråk till både Solna centrum och Råsunda. Som om Solna inte redan hade massor av barriärer i form av järnväg och motorväg.
Men det är inte ännu läge att öppna champagnen för att fira, för det finns massor av viktiga frågor som jag nu vill adressera till Hagalund. Försök ta reda på så mycket fakta vi bara kan för snart drar samrådsprocessen igång. Det kommer med stor säkerhet bli samrådsmöte även här i Hagalund och dessa ska vi gå på för att lära och ta del av fakta för jag har hittat massor av frågor som är viktiga för oss här i Hagalund.
Jag vill understryka att jag verkligen gillar utbyggnad av kollektivtrafik, men det som väcker tankar är hur planeringen gått till och uppenbara brister i förslaget.
Det som är lite udda är att tvärbanan främst är dragen i trafikläge och det gör den i stort hela vägen fram till Hagalund, där den ska gå i direkt anslutning till ett bostadsområde och därmed täppa till dagens gångstråk till både Solna centrum och Råsunda. Som om Solna inte redan hade massor av barriärer i form av järnväg och motorväg.
Kollektiva lösningar på transporter är i grunden en lysande lösning på transporter i ett tätbebyggt område, för att det är samhällekonomiskt smart att åka tillsammans om många avser att göra resa, då det därmed går att få ned kostnaden på resan och det går relativt snabbt att räkna hem investeringen. Men det är även miljömässigt betydligt bättre att åka kollektivt jämfört med att åka bil.
Det vi nu ska göra är att läsa på och försöka vara aktiva i samrådet för det som inte är bra för Hagalund ska vi agera mot och försöka åstadkomma bättre lösningar. I nämnden var man heller inte ense, utan S, V och Mp ville ha en återremiss med motivering att ta fram alternativa stäckningar och minska barriäreffekter samt agera för en permanent lösning vid Solna station.
Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om Hagalund och tvärbana.
Läs även Stadsbyggnadsförvaltningens beskrivning av projektet på Solna stads webbplats.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar