I tyska Stuttgart har de boende gått man ur huse när det stod klart att den gamla järnvägsstationen och en hel del träd i centrala staden skulle försvinna som en effekt av byggandet av en stor ny underjordisk järnvägsstation. Det har rapporterats massor om detta i tysk press och nu har det fått så pass stora proportioner att självaste Angela Merkels position är hotad. Kampanjen har gått under namnet Stuttgart 21, och med anspelning att den nya stationen ska stå klar år 2021.
Det som är intressant är att det är en folkrevolt som beror på att de boende kände sig förda bakom ljuset. Ingen hade förmått informera om konsekvenserna av planerna. Här finns massor av likheter med tvärbanans dragning förbi Hagalund. Jag har sökt med ljus och lykta efter någon som bor här i Hagalund som förstått konsekvenserna eller som varit på något samrådsmöte innan, men jag har inte hittat en enda.
Det finns enligt plan- och bygglagen krav på att de ska hållas programsamråd med berörda som påverkas av byggnadsplaner. När det gäller tvärbanan går det bara att tolka det som om det inte har skett ett samråd med oss som bor här i Hagalund.
I morgon är det ett informationsmöte här i Hagalund, kl. 18 i Flaggskeppet, Hagalundsgatan 9. Jag hoppas det ska bli många som kommer, för här kommer vi få möjlighet att ställa frågor och lära oss mer samt min förhoppning är även att de styrande i Solna ska ta intryck av att vi boende i Hagalund verkligen bryr oss och tycker detta är en viktig fråga.
Nu ska vi inte göra själva tvärbanan till ett problem, utan det är planerna för hur dragningen sker genom Solna som med all säkerhet i framtiden kommer framstå som osedvanligt dåligt planerad genom just stadsdelen Hagalund. Den skär nämligen av Hagalund som en stor barriär. Flertalet övergångar som idag fungerar utmärkt få såväl gående som cyklister kommer bli avsevärt försämrade. Dagens övergång via industriviadukten där man idag smidigt kan cykla fram eller ta rullatorn också för den delen måste förflyttas via ett övergångsställe som går rakt in mot dagens industriviadukt. Dagens öppning stängs av tvärbanan som där kommer ut ur berget från Solna centrum. Även tunneln nere vid Solna centrum på vår sida av Solna vägen stängs samt att övergången vid Södra långgatan blir en snirklig historia, och under byggtiden lär den troligen bli helt stängd.
Eftersom det inte finns någon paketutlämning här i Hagalund ska vi ner till Råsunda stadion och om man är rullstolsburen så befarar jag att man måste ned till Statoil innan man hittar en tunnel för att komma över. Det är besvärande långt. Andra alternativet är via en omfattande resa genom Råsunda. Eller tänk de gamla samt barn som kommer hänvisas till övergångställen över Frösundaleden nere vid Solna centrum. Det blir ett för högt pris för Solnaborna.
Dessa konsekvenser är inte kända idag och det är verkligen ingen bra lösning, och då har vi som politiskt parti valt att agera för att väcka opinion när de styrande i stadshuset inte valt att kommunicera med de boende i Hagalund. Bemötandet är ofta av slaget. "Nu överdriver ni eller att vi far med osanning." "Tvärbaba är väl något bra" etc. etc. Se bara ordförande i Stadsbyggnadsnämndens blogginlägg som är ett bra exempel.
Jag har skämtsamt sagt att Anders inte kan ha varit i Hagalund för tveklöst stängs tunneln vid Charlottenburgsvägen samt att övergången från Hagalundsgatan blir rejält reducerad mot hur der ser ut idag.
Läs även Johanna Grafs blogg som också tar upp tvärbanan ur ett medborgar perspektiv.
Se även ABC-nyheterna från i söndags!
Politiker kan inte som huvudsyfte ha att slå varandra i huvudet med ihåliga argument. Här vill jag istället lyfta upp kunskap och dialogen för här finns det massor av frågor som måste få ställas och bli besvarade och det är viktigt att se om det finns alternativ. Det är förövrigt intressant att Solna vill lägga pengar på förbättringar i Solna centrum, men inte med ett ord förklarar varför inga insatser ska ske här i Hagalund.
Självklart finns det en grupp på Facebook för alla som inte vill agera.
Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om Hagalund och tvärbana.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar