söndag 13 februari 2011

Lokal konst och mat

Helgen bjöd på strålande vinterväder. Det var som om hela Hagalund blivit förflyttat och utgjorde en dal i Österrike. Gnistrande vit snö och solljuset var förträffligt. Under söndagen gjorde jag två spännande nya upptäckter. Dels stannade jag till hos Jan Frykholm och tittande på hans kost och dels teståt jag på nya restaurangen Wok n Roll.

I Hagalunds nya färghandel, dvs. gamla gula träkåken vid Olle Olsson huset är idag konstateljé för ett gäng lokala konstnärer. En av dessa är Jan Frykholm. Jan har sina rötter i Luleå men har under lång tid haft sin ateljé här i Solna. Innan han kom hit till Hagalund så hade han ateljé nere på Charlottenburgs väg. Varje söndag fram till slutet av mars kommer han ha öppet hus på söndagar, och lyser det på kvällarna går det bra att knacka på. I ateljén finns det många verk att beskåda.

Jan tycks vara mycket produktiv och verkan föreställer allt tunnelbanemotiv till norrländska vidder. Jans konst fick mig att tänka på att många i Solna och Hagalund är inflyttade antingen från mindre orter i Sverige eller från andra länder och således inte har sina rötter i Solna och Hagalund. Detta gör en kanske lite kluven för vart är då "hemma"? Jag är själv född och uppväxt i Kalix i Norrbotten och min insikt är att även om jag uppe i norrbotten alltid kommer känna mig hemma gör jag det även i Hagalund, men det är två olika hemma, och det är kontrasterna som ger perspektiv. Att gräva där man står en aldrig fel. Söker ni något nytt perspektiv till ert hem så är mitt tips att gynna våra lokala förmågor. Det finns både konstnärerna i Nya färghandeln och Olle Olsson huset som också säljer både reproduktioner och litografier.

En helt annan konstform är matlagning. Jag skrev tidigare i veckan om dumplings och idag var jag och testade en mix av olika rätter på den nya restaurangen Wok n Roll här i Hagalund. Jag fick mig en trevlig pratstund med restaurangägaren Kenny Kai Fung Cheung och hans familj. De gör verkligen otroligt bra mat. Det är både japanskt, kinesiskt och lite koreansk inspiration på menyn. Men framför allt helt underbart!!!

Det är en rätt tuff placering på denna krog som ligger under Willys. Flera har försökt och det är med stort medlidande som jag har sett att flera av dem har gått omkull. Främst skälet är nog att de naturliga gångstråken inte leder ner till torget i Hagalund, som inte längre fungerar som ett torg. Jag vill här slå ett slag för denna nya entreprenör och hans familjs, så testa maten själv och sprid kännedomen om den, för detta är verkligen en varmt välkommen del av ett mer levande Hagalund. För det som ger en stadsdel en stor del av livskraften är just företagen i stadsdelen, och just av den anledningen ska vi varmt värna om företagen, och vem vet på sikt kanske Jan Frykholms tavlor kan beskådas på Wok n Roll. För när vi börjar samarbeta mer i stadsdelen kommer detta ge ringar på vattnet. Det är vi alla tillsammans som kan påverka den utvecklingen genom att agera.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

3 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för tipset, Arne. Helt fantastiskt god mat! /Erik

Limerik sa...

Ser att jag kommenterat från hustruns inloggning ovan. Men, som sagt, verkligen gott! /Erik

Anonym sa...

Varför etablerade sig inte Wok n Roll i Solna Centrum istället? Då hade de garanterat fått fler kunder och behövde inte oroa sig. Alla vi i Solna som INTE bor i Hagalund åker ju knappast dit bara för att äta där.