tisdag 22 februari 2011

Ekegrens parti nedmonterar kulturen i Solna

Stadsbyggnadsnämndens ordförande Anders Ekegren(Fp) har på sin blogg angripit mig och dessutom försökt göra en rätt skuvad poäng runt ett uttalande jag gjorde i gårdagens fullmäktige här i Solna där jag gjorde en jämförelse med Säffle. Ekegren representerar det parti som styr kulturen och fritiden i Solna. Samma parti har styrt över dessa frågor förra mandatperioden också.

Jag vill för tydligheten skull säga att jag verkligen är imponerad över alla kultuella krafter som finns i Solna, och tveklöst behöver denna kraft tas till vara och utvecklas. Det vi debatterade var investeringar av infrastruktur för kultur.

Interpellationen var ställd till borgmästare Salminen om frågor kring investeringen av ett kulturhus. Bakgrunden till interpellationen var att Salminen uttalat sig om kulturhuset i tidningen Mitt i Solna där han ville att Solnaborna skulle slippa åka till Berwaldhallen och istället stanna i Solna. En lovvärd önskan, men sanningen är att det kulturhus i Solna som det talats om är att flytta befintligt bibliotek och kulturskola i anslutning till ett konferenshotell som skulle stå för en scen. Planerna på detta bygge har nu i två år fastnat på just Ekegrens nämnd, och då ville vi väcka frågan till liv genom att vända oss till Borgmästaren för att höra vad som gäller.

De basverksamhetern som skulle flyltta in i huset, dvs. biblioteket och kulturskolan har under de senaste mandagtperioden sagt upp personal och och avgifterna till kulturskolan har höjts rejält. De har alltså bantats samtidigt som kommunen växer med ökad befolkning. Detta vet Ekegren väl, men vill gärna ge sken av att de satsar.

Läs gärna Anders inlägg för det är rätt skönt.

Som bakgrund var att Anders gick i gång ordentligt på min jämförelse med Säffle, men debattreglerna i är att man har 3 + 3 + 1 minut och Anders blev debattsugen när jag hade en minut kvar, och eftersom Anders valt att föra debatten via bloggar, så svarar jag även här för jag har inget att dölja, utan varmt välkomnar en kulturdebatt, men beklagar samtidigt att Anders inte vågar ta denna debatt i stadshuset där den hör hemma.

Jag svarade Anders följande:
Äntligen en kulturdebatt här i Solna!

Jag sade i debatten att bygga ett kulturhus är lite Säffle, och då menade jag att det börjar bli lite ovanligt att kommuner satsar på kulturhus när man ligger i en storstadsregion. Solna utgör snarare ett kluster i en storstadsregion och då är det vanligare att kommunen försöker nischa sig och utgöra ett spännande komplement i sin miljö. Är detta något du motsätter dig?

Under hela förra mandatperioden var jag mycket riktigt 2:e vice ordförande i Kultur- och fritidsnämnden, och vi har väl dokumenterat vår syn på kultursatsningar i Solna, vilket nog är mer än vad man kan säga om ditt eget parti. T.ex. svarade vi på remissvaret på Kulturhuset, vilket bara centerparitet gjorde av de borgerliga partierna gjorde. Vi har hela tiden värnat verksamheten och inte själva huset.

När du som ordförande i stadsbyggnadsnämnden nu under snart 2 år låtit kulturhuset vara en väl bevarad hemlighet fortsätter jordklotet att snurra. Det är då rimligt att följa utvecklingen och se på alternativ, för politik är att blicka framåt, inte stå på samma ställe och trampa. Ett modernt ledarskap för Solna hade varit att hålla i frågan om Kulturinvesteringar och att följa med i utvecklingen. Men jag tror ni fastnade i arenafebern i stället.

Under gångna mandatperioden då ni skulle satsa på kultur har snarare både biblioteket och kulturskolan fått minskade anslag och avgifterna ökar. Så väntar du länge nog har vi snart bantat bort de två verksamheter som du främst vill flytta in nära ett konferenshotell. Så nog finns det fog att debattera kultur i Solna. Du lyckades inte få upp nya kulturskyltar i Solna som ni utlovade, så nog finns det fog att tala om vem som sviker kulturen i Solna alltid.

Anordna gärna en debatt om kultur och investeringar inom kulturen. Jag ställer mer än gärna upp.

1 kommentar:

anette sa...

tack för att du finns me i kampen för kulturen i solna! går aldrig medlemmar från ekegrens parti på konserter, teater, film, konstutställningar mm? kanske när gallerierna och scenerna är tomma börjar de undra vad alla konstnärer och övriga kulturarbetare är någonstans?sitter o läser interpellationen du skrev 26/1-11. mycket bra frågor.