onsdag 30 mars 2011

Tvärbanebeslutet på återremiss

Fullmäktige i Solna debatterade tvärbanans etapp 3 i måndagskväll. Sällan har så många medborgare i Solna skickat in synpunkter. I debatten fick man det att låta som om detta skett pga. av att vi socialdemokrater ”skrämt upp dem” med våra banderoller och affischer. Det är att gravt underskatta de boende i Solna. Om några har fått upp ögonen pga. lite anslag är det väl utmärkt, men jag tror att ett antal artiklar i Mitt i och andra kanaler har bidragit mer i att få upp ögonen för denna viktiga fråga.

Som politiker anser jag att jag främst representerar de boende. I debatten kom många från den borgerliga hemvisten att låta mer som konsulter för SL eller något annat intresse än att värna den stad som står inför behov av investeringar i lokaltrafik. För vi är verkligen för denna investering, men det vi vänder oss mot är själva lösningen, och det sägs även rätt ut av majoriteten i fullmäktige att det är den minst sämsta lösningen som de skulle beslut om. Jag väckte flertalet frågor som inte är besvarade. Hur man t.ex. ska värna om en säker miljö i alla de nya mer dolda ungergångarna som kraftigt blir försämrade och delvis blockade av järnvägsstaket eller vallar från den tillfälliga stationen. För i grunden undrar jag om det verkligen var tillräckligt med underlag för att kunna fatta ett bra beslut. Inte för att dagens tunnlar ser så trygga ut är det ändå bra med breda tunnlar med god sikt igenom dem.

Jag undrade även om de kulturhistoriska värdena var skyddade eller dokumenterade, för i underlaget anges att det inte finns några kulturhistoriska värden, men det finns en mur här i Hagalund som är både väl synlig, förutsatt att man någon gång gått längs med dragningen av det tänkta nya spåret. Den sista bilden illustrerar väl vart spåret ska dras fram. Ungefär 10 meter från Kyrkbacken 22-26 kommer spåret dras fram med ett staket på den vänstra sidan. En annan intressant fråga som vi heller inte fick något svar på var om det skulle bli en ramp eller trappa upp mot tunneln som går mot Charlottenburgsvägen, men även där uteblev svaret. För nästan alla är trappor inte ett problem, men om man är rullstolsburen eller äldre med rullator så blir det betydligt längre att gå. Detta är de s.k. barriäreffekterna som majoriteten påstår att vi ljugit om. När jag åter i fullmäktige bad majoriteten säga i klartext att ingen undergång blir påverkad så var det kompakt tystnad i den frågan. Så Bengtzings låt ”jag ljuger så bra” börjar surra i mitt huvud. Visst är politik spännande. För när jag rände runt på bostadsrättsmöten, öppna möten, medlemsmöten och försökte förstå och söka klargöranden i denna viktiga fråga, så nobbade de partier som styr Solna alla öppna möten, trots löften men de klarade av att skriva flygblad med budskap om att S ljuger. Samma flygblad var även deras remissvar. Starkt jobbat i en så viktig fråga.

Eftersom det finns något som heter minoritetsåterremiss enligt kommunallagen. Detta är ett vapen för att förhindra beslut som är bristfälligt underbyggde och något av en broms i beslutsmaskineriet. Det är ett verktyg som vi inte missbrukar, men då underlagen brister och svaren uteblir då är detta ett bra verktyg. Nu hoppas jag de tar sig tid att tänka igenom sina investeringar så att det blir bra investeringar som vi ska leva med lång tid framöver. Gör något åt den asbestfyllda Industriviadukten och behåll grönområdena orörde. Det är att tänka långsiktigt samt försök redogöra för hur helheten för kollektivtrafiken när det gäller spårbunden trafik ska se ut. Det är ett minimun av heder mot de boende i Solna.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och . .

Inga kommentarer: