måndag 23 november 2009

Willys är tillbaka


I knappt 1,5 år har Hemköp försökt här i Hagalund, men det gick dessvärre inte så bra. Förklaringen har varit att priserna varit för höga. Vid senaste namnbytet raljerade jag över att det inte är lätt att komma ihåg namnet på butiken när det byter namn för ofta, då detta tär på minnet, men nu får jag glädja mig åt en återgång.

I grunden är det samma ägare till både Willys och Hemköp - nämligen Axfood. Men enligt personalen var Hemköp franchaisedriven och nu är det en Willysbutik som drivs av koncernen, vilket vi får hoppas gynnar Hagalund. En annan förklaring är att kunderna har sviket pga. för dyra priser på Hemköp. Hemköp hade också en mer långtgående ambition att leverera matinspiration, medan Willys "ska leda och utveckla lågprissegmentet för mat genom att erbjuda Sveriges billigaste matkasse och ge våra kunder en inspirerande butiksupplevelse".

Jag tycker närservice och våra stadsdelscentrum är viktiga delar då de utgör en central del av den lokala miljön där vi bor och lever. Jag är inte helt förtjust i utvecklingen som går ut på att man måste äga bil eller långt för att komma till ett storvaruhus för att kunna handla mat till ett bra pris. Jag hoppas personalen på Willys nu får en bra ledning och att man jobbar med att få rutiner och varusortimentet att hålla hög kvalitet. Hemköp lyckades inte med detta. Allt för ofta var det slut på hyllorna eller så fann man gamla varor. Dessutom var prismärkningen ibland under all kritik, men detta blev dock bättre med tiden. Rutiner och bra personalpolitik är viktigt för att en butik ska fungera väl. Jag har själv erfarenhet av att jobba på en mack här i Solna där jag väl förstod att om man hade roligt och jobbade aktivt med att förbättra verksamheten visade det sig i flera nöjda kunder. Lycka till Willys!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

Inga kommentarer: