måndag 5 april 2010

Aprilväder, brända bilar och ny köpstämma

Påsken slutade med att vintern gör en kortare återkomst, men tveklöst är våren på väg. Men morgonens bild förmedlar inte vår.


Nere i industriområdet just söder om Hagalund står nu tre brända bilar. Det är inte ett gott tecken. Vad orsaken till förekomsten är inte lätt att veta. I augusti 2008 fanns det en nedbränd husvagn på samma plats, och det dröjda länge innan den försvann. Om detta beror på att det är en privat tomt eller om det finna andra juridiska orsaken ska jag försöka ta reda på via Polisen. Men eftersom det inte direkt är akut så avvakta jag påskhelgen.


En annan juridisk fråga som blivit en fråga för rättslig prövning är ombildningen av Sunnan 14 och 16. Via andra bloggar så är det nu aktuellt med en ny köpstämma den 18 april. Hoppas allt går korrekt till och att de boende inte blir väl behandlade nu när alla kommer bevaka denna tillställning. Jag menar att för att nu alla ska gå rätt till hoppas jag att det inte blir ett möte som kommer pågå under outhärdlig lång tid, då det var många mötesdeltagare som gick i förväg sist resulterade detta i ett protokoll som lett till ifrågasättande i kombination med stadgarna ändrats och inte blivit registrerade hos bolagsverket. Jag önskar den fortsatta processen lycka till. Det är viktigt för de inblandade inte går över gränsen för ni ska fortsätta vara grannar och vara en del av Hagalund, även efter köpstämma och eventuell ombildning.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

4 kommentarer:

- sa...

Jag är helt övertygad att styrelsen för Brf Hagalunden kommer att göra sitt yttersta för att den nya köpstämman går så smidig som möjlig. Man måste också känna till att föreningen har ca 350 medlemmar som har sin rättighet att närvara och att det kan ta tid måste man nog dessvärre förbereda sig på. Hörde nämnas att man får förbereda sig på MINST 3 timmar från början till slut. Kan man inte det så låter man en fullmakt vara gällande för sin JA-röst till ombildningen. Sedan detta med hyresgäster som finns kvar efter ombildningen.

Dessa 4 Hagalundshus som Signalisten förvaltar sedan många år med minimalt med underhåll år efter år skulle jag vilja likna en "kassako" för hela deras bestånd. Vinsten sprids sedan över Signalistens alla hus för underhåll etc.

Nu efter ombildningen kommer två hus ombildas och intäkterna dvs. hyror och avgifter stannar i husen och förvaltas väl och korrekt.

Vad kan man förvänta sig efter ombildningen i Sunnan 14 och Sunnan 16?

En sak är iallafall säker. Det kommer ALDRIG bli sämre en vad vi har idag att hyra från Signalisten
där jag fått omlackerade skåpluckor och garderobsdörrar som den enda underhåll sedan 1997.


Detta är några saker som är som förslag som även hyresgäster till Brf Hagalunden kommer att få ta del av:

Öka värmen.
Billigare bredband.
Bygga nya cykelplatser
Öka tryggheten med kameror.
Förbättra städningen i huset och på gården.
Lättare att hyra garageplats.
Gemensamt gym.
Renovera bastun.
Lånelägenhet.
Fixa hissarna.
Postombud - paketutlämning.
Gemensamma inköp - t.ex. säkerhetsdörr
Billigare TV
Billigare El
Etablera samarbete med KI för att hyra ut rum till läkarstudenter.
Bilpool.
Barn och ungdomsverksamhet.
Byta betongplattorna på gården som blir glashala på vintern.

Som sagt. Det kommer aldrig bli sämre en att hyra ifrån allmännyttan!
Sedan ifall man rent ideologiskt inte vill köpa sin lägenhet det respekterar jag helt till fullo.

Tack för ordet och en bra och balanserad blogg även fast man vet undertonen är åt vänster.

Arne Öberg sa...

Hej André,

jag tycker ni verkar ha koll på läget inför köpstämman. Det är bra att ni försöker förklara stämmans roll samt att man förvarnar att det kommer ta tid. Det kommer ni ha igen, tro mig.

Jag gillar din slutknorr med "fast man vet att undertonen är åt vänster", för det är något jag är både öppen och stolt över. Att som socialdemokrat bevaka och uppmärksamma Hagalund och försöka göra det genom att både ta fram fakta men även genom att lägga vår syn på det hela. Det ger de boende i Hagalund en bra grund för vad vi socialdemokrater står för. Det är mer än en underton där att ständigt visa våra ställningstaganden i vår vardag och i vår stadsdel.

Med vänlig hälsning
Arne Öberg

- sa...

Att man är stolt för vad man står för hedrar dig och det var inget negativt jag menade på något sätt. Jag måste också vara tydlig med att jag INTE är med i styrelsen.

Att jag skriver saker om föreningen och styrelsen är just för att jag aningen insatt i deras arbete då man arbetar väldigt öppet och inbjuder alla medlemmar till öppet hus. Helt enkelt alla medlemmar får chansen att bilda sin uppfattning och ta del av styrelsens information och ställa sina egna frågor kring ombildningen. Jag tycker allt sköts mycket bra och ingen behöver känna sig pressad till att köpa.

Tro mig Arne, alla i Hagalund tjänar på ombildningen oavsett politisk bakgrund och då menar jag INTE främst ekonomiskt utan socialt för hela området.

Arne Öberg sa...

Jag håller med dig André, jag tror också att er ombildning kan innebär något av en nystart för era två fastigheter, och att detta kan få ringar på vattnet.

Bostadsrätten är ju i grunden en kollektiv bostadsform där medlemmarna måste engagera sig och noga följa styrelsens arbete. För det är troligen era livs största investeringar och det är tillsammans med er grannar ni ska förädla era gemensamma tillgånga. Det är en utmaning.

Jag önskar att även hyresvärdarna ska våga se fördelen med de boendes inflytande och Vasakronan här i Hagalund har visar flera initiativ på ett relativt modernt ledarskap av de två fastigheterna samt att de gjort detta tillsammans med de boende.

För några år sedan anordnade jag en bostadspolitisk debatt där jag bjöd en ordförande i en bostadsrättsförening från Akalla som ombildades för 10 år sedan, och det fanns många erfarenheter att återvinna. En viktig faktor är att det tar tid för de boende att ställa om från hyresgäster till bostadsrättsägare, som i sin tur kräver ett hela annat ansvar och även en buffert den dagen då man måste hantera akuta underhåll av t.ex. ett kylskåp eller en spis.

Att man i högra grad måste ta detta ansvar innebär även att driftskostnaderna minskar. Detta är värt att beakta. Liver är sällan svart eller vitt, utan det finns massor dimensioner.

Fortsätt jobba med att få till stånd en bra köpstämma - det kan man göra även på ideell nivå. Det hedrar dig!