måndag 21 april 2008

Erfarenhet av en hjärtattack

Vi människor är ganska underliga djur. Man kan leva ett helt liv utan att tänka på något speciellt. Så en vacker dag eller en mörk natt händer det något. Man blir drabbad av något som en blixt från en klar himmel. Då börjar man fundera och tänka på något som var otänkbart tidigare år.

För min del fick jag strax före jul en hjärtinfarkt. Efter det har jag börjat läsa en hel del om hjärtats sjukdomar och forskningen om detta.

Här om dan kom i tidningen en bilaga från Hjärt-Lungfonden. I denna bilaga finns mycket intressanta artiklar om vad som göres. När jag har läst en del i bilagan kan jag konstatera, att enligt min åsikt, har jag kommit på en av de största SKANDALERNA i Svensk forskning. Mera om det senare.

Det står bl a i bilagan, att strypt finansiering och sämre villkor gör att lovande svenska hjärtforskare inte vill fortsätta forska.

Hjärt-Lungfondens forskningsmål är att inom tio år hoppas forskarna bl a :
· Halvera dödstalen för hjärtinfarkt
· Ha metoder som stoppar åderförfettningen
· Ha halverat sjuklighet och dödlighet i hjärtrytmrubbningar
· Att ingen ska behöva lida av kärlkramp
· Ha metoder som fördubblar antalet levnadsår med fullgod livskvalitet för personer med hjärtsvikt
· Stoppa ökningstrenden för stroke.

Varje kvart drabbas någon av hjärtattack och varje timme dör någon. I onödan! Hjärtsjukdomarna är idag det största hotet mot våra liv. Ingen annan sjukdom skördar fler offer.

Till det om SKANDALEN som jag skrev tidigare. Hjärtforskningen bekostas inte av staten, som man skull tro. Staten står bara för en liten. 90 procent av den svenska hjärt-kärlforskningen finansieras av externa parter som Hjärt-Lungfonden. Det är Hjärt- Lungfonden som är den största enskilda finansiären av den oberoende kliniska hjärtforskningen i Sverige. För två år sedan kom en rapport från Hjärt-Lungfonden som målade upp en dyster bild av svenska hjärtforskares syn på framtiden. Nära 90 procent tyckte det var svårt att bedriva forskning då det saknades pengar. Hur länge ska Hjärt-Lungforskarna vara tvungna att bedriva sin forskning på ALLMOSOR???

SKANDALEN som jag ser den är och frågan är När tänker staten ta sitt ansvar för denna forskning??? SVAR; NÄR VI VUNNIT VALET 2010 !!!!

Skrivet av: Karl-Axel Malmsten

Inga kommentarer: