onsdag 16 april 2008

Vad händer med a-kassan?

Nu känns det som att det dags att återuppta mitt politiska intresse och vara lite mer aktiv. Varför jag nu ska försöka hålla min blogg (http://www.arbetsmarknadspolitik.blogspot.com/) uppdaterad.

Ni som har varit inne på min blogg har säkert märkt att jag skriver väldigt mycket om arbetslöshetsförsäkringen. Det är inte konstigt då det är mitt vardagliga arbete. Jag är nämligen handläggare/underrättelseansvarig på en av våra Arbetslöshetskassor.

Som Ni redan känner till så har den sittande regeringen gjort om arbetslöshetsförsäkringen så att arbetslinjen ska upprätthållas!? Logiken lyser med sin frånvaro vad det gäller upprättande av arbetslinjen. För mig känns det som att regeringen utgår från sig själva vad det gäller de genomförda försämringarna inom våra trygghetssystem/skattesystem. Nämligen att de är fuskare och tror att hela svenska folket gör det med!!

Låt mig återgå till det senaste som hänt inom försäkringen. I måndags(7/4 2008) fick Kassorna en ny lagändring gällande deltidsarbetslösa. Den så kallade 75 dagarsregeln dvs. har man deltidsanställning så får man stämpla upp endast i 75 dagar. Återigen vem vill regeringen komma åt arbetssökande eller arbetsgivaren?? Är det inte bättre och ställa krav på arbetsgivaren i stället angående rätten till heltid. Det klart att det finns de som har en deltidsanställning och stämplar upp och är inte intresserade av att ta ett heltidsjobb. De utgör inte någon som helst majoritet, vidare finns det andra enkla och effektiva vägar och ta för att komma åt den gruppen dvs. de som är inte intresserade av ett heltidsjobb. Ett annat galet förslag är det som ska börja gälla from juli 2007, förslag på ytterligare 2 karensdagar från 5 dagar till 7 i stället. Som anledning till det skriver regeringen i pressmeddelande att de kommer att föreslå 7 karensdagar för att underlätta Arbetsförmedlingens samt Arbetslöshetskassornas arbetsbörda.

Jag måste säga att när jag läste det så trodde jag att det var ett skämt. I vilken värld lever denna regering i? Det är ju "sandlåda politik".Jag hoppas att någon gång i framtiden få debattera det här med de borgliga.

Skrivet av: Masrour Samad

Inga kommentarer: