måndag 28 april 2008

Nedläggningen av Hagalundsskolan

Idag besökta jag Hagalundsskolan för att ta reda på hur nedläggningen av skolan går till. Jag kom till skolan efter kl 3, och det var rätt öda på skolan. Tanken som slog mig är att det snart kommer att vara tyst och öde här för jämnan. Skolan mitt i byn är en symbol för kunskap, framgång och utveckling. Denna symbol ska nu släckas ned i Hagalund.

Här kommer lite information om vad nedläggningen innebär efter ett min kontakt med skolan måndagen 28 april.

Kort bakgrund
Beslut om nedläggningen av skolan togs hösten 2007. Beslutet togs av de styrande i Solna, dvs. politiker med beteckning Moderater, Folkpartister och Kristdemokrater. Vi socialdemokrater var kritiska av flera orsaker till nedläggningen. Det gick så långt att de som styr försökte få det att framstå som om det var socialdemokraterna som försökte lägga ned skolan. Om detta kan du läsa mer om på vår hemsida kommenterad av dåvarande gruppledare Jytte Guteland http://sd.episerverhotell.net/Templates/Page____125523.aspx

Vem går idag på skolan
På Hagalundsskolan går dels Naturorienterade klasser i årskurs 4 till 9 samt Kultur och kommunikation för årskurs 6 till 9. Om man räknar bort årkskurs 9 som är klara med grundskolan är det ca 180 barn som mitt i sin skolgång måste byte skola. Uppskattningsvis är det 150 barn från Hagalund. Det måste kännas skumt att skolan som funnits i sitt kvarter hela ens liv nu ska stängas och att behöva fundera på vilken skola man nu ska gå på. Beslutet är dock främst föräldrarnas, men inte blir det lättare för dem heller. Det lär finnas massor av funderingar på var kompisarna ska gå, går det att hålla ihop klassen, vad är bäst för mitt barn etc. etc.

Det som slår mig är att valfriheten ofta brukar vara ett slagord i skoldebatten, men hur är det i dessa fall. Har man som barn och föräldrar verkligen valfrihet här. Och i fall som detta är det i någon mening påtvingad valfrihet. Jag är inte emot att få välja, men alla val kan inte göras oberoende av massor av andra faktorer, och i detta fall har politiska beslut tvingats på barn och föräldrar, som en effekt av att man stänger ned skolan.

Vilken skola ska barnen till i höst?
Det är främst tre skolor som pekats ut som ersättningsskolorna för eleverna på Hagalundsskolan. Det är:
  • Skytteholmsskolan

  • Bergshamra skolan (för de som vill fortsätta NO-spåret

  • Tallbacka för årskurs 6
Det är idag inte klart var alla barn ska och vilka skolor de valt. Solna stad har även anlitat en konsult i arbetet. Konsulten har anordnat träffar och hållet informationsmöten. Det är nog bara föräldrarna som kan säga om det varit bra, men uppfattningen är att det varit bra information.

Problemet som jag ser det är att barn och föräldrar borde ha blivit informerade och delaktiga redan i höstas för att bistå i analys och underlaget för nedläggningen.

Var tar personalen vägen?
I mitten maj är det tänkt att all personal ska ha fått besked om vad som händer med dem när skolan stänger, och enligt rektorn ska det fram lösningar för alla.

Om du är lärare och vill komplettera denna blogg är du välkommen att e-posta på sihagalund@hotmail.com så ska vi även ta upp era perspektiv på nedläggningen. Detta gäller självklart även alla barn och föräldrar.

Var tar skolans själ vägen?
När man lägger ned en skola finns det både skolbänkar, datorer etc samt även konstverk och elevverk som utgör skolan själ. Bänkar och datorer går antingen till andra skolor eller hamnar på soptippen. Det sistnämnda känns som resursslöseri. Konsten går tillbaka till kommunen, eftersom denna tillhör Kultur- och fritidsnämnden, och elevverken hoppas jag tas om hand på bästa sätt.

Lite avslutande roligheter
Jag hoppas jag inte avslöjar en hemlighet, men hela skolan ska i sluttampen av skolans liv få åka till Grönalund. Detta är barnen verkligen värda, efter allt besvär som drabbet dem.

Jag återkommer till Hagalundsskolan i samband med skolavslutningen.

Inga kommentarer: