tisdag 15 april 2008

Konst eller klotter

Titta på bilden till höger. Det är en målning som jag hittat här i Hagalund. Den är både välgjord och snygg. Dessutom lite tankeväckande. Vad vill den säga mig. Jag undrar även vad konstnären eller skaparen ville förmedla. Eller är det bara en mer avancerad tagg där JYZA står för något. Hemska tanke är det ett budskap! Begår jag formellt ett brott som sprider denne bild?


Det som gör denna blid lite komplicerad är att den med all säkerhet bör betraktas som graffiti. Den sitter nämligen på en luftkonditioneringsanläggning i Hagalund när man lämnar Kyrkbacken och går under gångvägen under Industriviadukten. Om vi nu istället tittar på bilden till vänster, så är det fortfarande en snygg bild, men betydligt färre ställer sig nog bakom bilden.


Jag försvarar inte illegal graffiti, vilket jag misstänker att detta är, men tycker samtidigt att man måste få tala om fenomenet klotter utan att bli helt onyanserad.


I Strobritannien finns det en målare vid namn Banksey som på en auktion fick 4 miljoner för sitt verk. Här i Solna har Polisens nationella insatsstryka beställt en graffitimålning av Daniel Diaz. Helt klart är graffiti redan etablerad som en egen konstgenre.

Jag har idag även deltagit på en träff med Solna båtråd i min roll som ledamot i Kultur- och fritidsnämnden. Dessa var klart irriterade på att ständigt försöka måla över taggar och klotter. Där fördes diskussionen om man skulle ge upp eller fortsätta måla över. Kommunens klottersanerare deltog också på mötet och menade att framgången i kampen mot klotter är just att måla över eller sanera så snabbt som möjligt, för då uteblir målet - att synas.

Ytterligare en bild från Hagalund hittade jag under själva Industriviadukten. Det är en vägg som flertalet gånger har sanserats, och det ser rent ut fördjävligt ut. Detta bara för att visa på skillnaden mellan klotter och klotter...
Men tänk om vi för en stund vidgar perspektivet. Tänk om detta är en del av människors vilja att ta gatuutrymmet i anspråk för nya uttrycksformer. Det finns betydligt mer än tags och graffiti som då bör uppmärksammas. Hur ska vi se på affischer, klistermärken och för att inte glömma rondellhundar.
Det finns inte något direkt revolt mot rondellhundar, och troligen beror det på att ingen bombar ett avgränsat område med just rondellhundar. Fast jag hittade även en hemsida för just rondellhundarna i Sverige, och så långt från bombning är det inte http://www.rondellhund.se/?q=map/node.
Min poäng är att gränserna mellan klotter och konst inte är helt självklar. Det är självklart att man inte får ta någon annans egendom i anspråk för att sprida sina bilder. Solna som har ambitioner att bli en kulturstad måste börja fundera på hur man ska förhålla sig till gatukulturen, och där med graffiti.
Ett bra exempel på legal graffiti här i Hagalund är målningen inne i Blue Hills lokaler. Föreningen Blue Hill har även en annan intressant koppling till gatukulturen och det är deras verksamhet inom streetdance. Jag ska försöka förmedla denna bild snart...
//Arne Öberg

Inga kommentarer: