torsdag 26 augusti 2010

Georgios - en kandidat från Hagalund

Georgios Kontorinis är något av en facklig socialdemokrat. Han jobbar som ombudsman på IF Metall och bor tillsammans med sin fru och två barn, en pojke och en flicka, i en av de två HSB-husen närmast vattentornet och är 41 år (även om detta är svårt att tro). Georgios är född och uppväxt i Grekland och som specialitet nämner han att han kan både montera en pacemaker och en stridsvagn. Favoritmat är pasta med skaldjur.

Jag som känner Georgios som partivän ser i Georgios en stor realpolitiker. Finns det problem inom något område fokuserar han gärna på detta problem för att söka lösningar. Georgios är lite stadsmannalik och uppträder gärna korrekt och i kostym. Det tycker jag ger stilpoäng. Vi har även suttit i kultur- och fritidsnämnden under den senaste mandatperioden och Georgios där har han ofta visat på stor politiks förmåga i att både väcka rätt frågor men genom att lyfta blicken och se det till som är långsiktigt bra för Solna. I syfte att låta Georgios ge sin bild ställde jag honom några frågor.

Vad är din politiska drivkraft?
– Jag vill göra alla i Solna till en vinnare.

Det låter stort – hur har du tänkt dig att detta ska ske?
Georgios förklarar att de flesta vinner på socialdemokratisk politik. Han exemplifierar med att de som tjänar under 40 000 kr per månad får billigare a-kassa samt att man inte behöver några kompletterande försäkringar. Bara det kan ge 3 – 4 000 kr mer i plånboken.

Men inte är det väl bara plånboksfrågor som är viktiga väl?
Nej! Jag vill även rusta upp Hagalund och skapa något av en gemensam Hagalundsanda. Dessutom var jag med och startade något som kallas för Lugna Hagalund. Det var efter ett antal incidenter här i Hagalund som fick mig att agera. Trygghet är viktigt och jag vill verkligen påverka stadshuset så att man får upp ögonen för Hagalund och men jag har även bra idéer som kan utveckla Solna som stad.

Vad kommer du prioritera?
Satsa på Hagalund som stadsdel och för att hjälpa de ungdomar till jobb och en bra fritid här i Solna.

Georgios Kontorinis är kandidat till både fullmäktige i Solna plats 6 och till Sveriges riksdag på plats 37 på listan för Stockholms län.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

Inga kommentarer: