söndag 29 augusti 2010

Hagalundsdagen

Jag har tillbringat en hel dag på torget som annars aldrig används som torg, utom varje år då det är Hagalundsdagen. Det är ett arrangemang som föreningen Ett levande Hagalund genomför tillsammans med föreningar, företag och andra viktiga aktörer i Hagalund. Vi sossar stod på torget och talade politik samt en medlem hade fixat ansiktsmålning som var välbesökt och populär bland de yngre.

I år var temat Hagalund 300 år, men detta tema fick endast genomslag i priset till årets Hagalundare där Lars Lagerås blev årets pristagare. Priset fick han för arbetet med redan nämnda boken där en 300 års historia beskrivs. Ett bra arbete som absolut är värt ett pris. Genom att dokumentera historien finns den nu för framtiden.

Under dagen var det även en politisk utfrågning av samtliga partier i Solnas fullmäktige. Det var en rätt trist debatt där alla var rätt överens. Tristast insats gjorde tveklöst första namnet på centerlistan som på frågan om hur man ska lösa sopproblemet genom en skruvad grumlig koppling till en våldtäktsman. Att våldtäkter är illa vart helst de sker är nog alla överens om, men i denna debatt var det lågvattenmärket. Johanna Graf gjorde bäst ifrån sig och upplevdes som en politiker som tala klarspråk, men här är jag så klart partisk för jag vill se Johanna som Solnas nya kommunalråd efter 19 september, för efter 12 år med borgerlig politik ser jag främst återvändsgränder. Se bara vilket vinnande team jag fångade på torget.

Det jag skulle vilja kalla för höjdarna under dagen var arkitektfirman White som genomförde en mycket spännande frågetävling om utveckling av Hagalund samt hela kvällen som innebar att Blue Hill tog över torget med uppträdanden som fick framtiden att slå en en klang för framtidens Hagalund. Min favorit var Twang system. En liten rolig utvikning är att jag frågade tre unga besökare om de var där för att se just Twang system, och då var det just en av killarna i bandet. Det blev ett bra samtal och de höll tveklöst måttet när de tillsammans med fler andra pärlor underhöll hela Hagalund. Önskar dock att de får lördagskvällen nästa år, för det skulle ge festen en bättre glans.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

1 kommentar:

Johanna Graf sa...

Gillar verkligen bilden på alla Hagalundssossar. Vilken skön blandning av folk!