onsdag 5 augusti 2009

Ett tack till Vivaldi

Händelsen vid vattentornet i måndags är inte tänkt att vara bloggens huvudtema, men det har väckt lite frågor. När jag i går morse skulle till jobbet sprang jag på en tjej som jobbar för företaget Vivaldi. Vivaldi är ett entreprenörsföretag inom offentlig miljö, dvs. de tar hand om parker och gator åt kommuner. Vivaldi är en aktör som ofta syns i Hagalund och som klipper gräs och tömmer papperskorgar. Jag frågade tjejen om jag måste ringa kommunen eller om jag kunde tala med henna om nedskräpningen uppe vid vattentornet. Hon lovade fixa detta, vilket jag i morse kunde konstatera att de gjort, så ett stort tack till Vivaldi. Det var både smidigt och snabbt fixat. Trots att allt glas inte var borta såg det betydligt bättre ut.

En annan bloggare här i Hagalund - Lupa en mycket bra och aktiv bloggare - har nyligen uppmärksammat att antalet papperkorgar minskat i Hagalund. Nu visar det sig att det företaget heter CEMI som hon haft kontakt med. Detta måste vi så klart följa upp, men jag aspirerar inte på att få epitetet sopkorgskramare, men det är klart att vi som bor i Hagalund dels ska få ett bra bemötande av både kommunal och upphandlad service dels ska vi tillgång till bra papperskorgar som inte är överfyllda. Jag har lovat Lupa att följa upp detta med papperskorgarna. Återkommer när svar erhållits.

Vid lite eftertanke är det rätt skumt att det finns ständigt närvarande företag sin får tanken att snarare gå till klassisk musik (Vivaldi) och inte ljudet av gräsklippare. CEMI kanske lyckas då mindre bra, och det var Vivaldi som vann mitt hjärta med sin positiva inställning här i veckan. Om detta inte hade inträffat hade jag aldrig funderat på vad dessa företag heter och än mindre på vad de gör. Jag undrar så klart hur många likande företag som varje dag besöker vårt område för att klippa gräs och buskar, fixa trasig belysning mm.

Jag försökte även se vilka vinster dessa företag gjort på senare år. Jag fann bara Vivaldis årsberättelse för räkenskapsåret 2006/07 och då gjorde de ett resultat på dryga 500 000 och detta på en omsättning på 11 miljoner. CEMI hittade jag nästan inget om på webben, förutom deras hemsida, som var både enkel och lättillgänglig, men inte så innehållsrik.

Bara för att klargöra detta, så är jag inte emot vinster, det är en nödvändig drivkraft för alla företag. Det som brukar brista är att kommunerna inte följer upp och klarar av att kvalitetssäkra sina upphandlingar, och det är att slösa med skattebetalarnas medel. För det är ingen naturlag att allt ska ske vare sig kommunalt eller på entreprenad i en kommun, utan utmaningen är att vi som bor i Solna betalar minst möjliga pris för högsta möjliga kvalitet.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

2 kommentarer:

LupaVarg sa...

Det där med att kommunen borde göra uppföljningar på hur deras entrepenörer gör sina jobb, vore väl ändå ganska självklart? Kanske det borde ske med regelbundenhet och/eller kanske de borde logga alla samtal vi som bor här faktiskt ringer till kommunen angående detta? Enda gången jag hört att det varit politiker i Hagalund för att kolla hur det ser ut, var för två vintrar sedan. Sedan dess har plogningen i området nått oanade höjder. Till och med platser som aldrig sett en plog tidigare, blev plogade hela vintern. =c)

Arne Öberg sa...

Även om uppföljning borde vara en självklarhet finns det uppenbara brister. Dessutom är det svårt att i avtal täcka in alla tänkbara situationer, och allt som saknas kostar extra.

Du vet om att det bor rätt många politiker här i Hagalund från i princip alla partier.