lördag 4 september 2010

2 osannolikt duktiga Cecilior

Här i Hagalund finns två kandidater som heter Cecilia. Både Cecilia Bravo och Cecilia Eriksson Dahlberg som här kommer att presenteras.

Cecilia Eriksson Dahlberg
Cecilia Eriksson Dahlberg har plats 36 på fullmäktigelisten. Cecilia jobbar som informatör och är 47 år. Hon har sina rötter i Horndal i södra dalarna. Cecilia bor numera på Östervägen, men deltar aktivt i vår förening här i Hagalund.

När blev du socialdemokrat?
Det har jag nog varit hela livet. Både föräldrarna var politiskt aktiva och redan som 8-åring var jag ute och knackade dörr. Vi talde ofta politik och värderingar hemma.

Varför ska man ska rösta på sossarna?
Om man vill ha ett jämlikt samhälle där alla får möjlighet att förverkliga sina drömmar. Föräldrarnas ekonomi ska inte styra möjligheterna.

Detta val är viktigt. 4 år till med skattesänkningar kommer cementera klyftor i samhället. Valet handlar om så mycket mer än ekonomi. Det handlar om vård, skola, kultur, fritid m.m. som också är mycket vikigt.

Favoriträtt: Jag är ju Vegetarian men äter fisk, men då skulle det bli lax eller libanesiskt.

Cecilias sista uppmaning: Gå och rösta! Detta valet är viktigare än någonsin.

Cecilia Bravo
Cecilia är 50 år och assepttekniker på ett läkemedels företag. Cecilia står på plats 17 på listan till fullmäktige här i Solna. Cecilia är född i Santiago i Chile och kom till Solna och Hagalund som politisk flykting 1987.
Varför är du socialdemokrat?
Jag engagerade mig politiskt i Chile redan som mycket ung. Jag har alltid varit vänster, och socialdemorat blev när här i Sverige för jag tyckte deras värderingar överensstämde bäst. Solidaritet och jämlikhet är viktig för mig.

Varför ska man rösta på sossarna?
Vill bevara och utveckla välfärdssystemet.

Vad tänker du på då?
Solna håller på att bli ett klassamhälle med stora klyftor. Vissa områden är rejält slitna och utsatta, så får det bara inte vara!

Jag vill ha tillbaka den positiva anda som fanns i Hagalund när jag flyttade hit.

Jag känner frustration över de orättvisor som ökar pga. alla nedläggningar av skolor och fritidsgårdar här i Hagalund. Nu hoppas jag fler går och röstar i valet och röster för att lyft av Hagalund.

Favoriträtt: Vegetarisk lasagne och empanadas.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

Inga kommentarer: