onsdag 8 september 2010

Det glöder om Amina

Amina är en av våra nyare medlemmar och valarbetare här i Hagalund. Amina är en tjej det glöder om på flera sätt. Både hennes engagemang och hennes stolta solidariska hjärta imponerar stort på mig. Men nu ska Amina med egna ord ges möjlighet att delge lite om hennes tankar och idéer.

Amina Abbas har plats 58 på listan till fullmäktige här i Solna. Amina är 35 år och 4-barnsmamma här i Hagalund. Hon jobbar nere på Hagalundsparken, men är just nu mammaledig. Hennes engagemang är stort och imponerande, för utöver sin familj och jobbet i parken hålla hon även ihop kvinnoverksamheten nere på moskén här på Kyrkbacken. Amina uppvisar ett genuint socialdemokratiskt hjärta. Föräldrarna kommer från Marocko men jag är född i Sverige. Hennes Pappa flyttade till Frankrike, och lärde upp sig till kock och fick sedan kontrakt på Hotell Grand här i Stockholm. Sedan drev hennes familj den marockanska restaurangen Agadir här i Stockholm.

När blev du sosse?
Pappar var mycket imponerad av Palme och därmed har det nog alltid funnits inspiration hemma för just socialdemokratin. Men det är nog tack vara moderaterna som jag själv blev socialdemokrat. Jag brukar hjälpa grannar och vänner till myndigheter, läkare m.m. Jag upplever att fler och fler far illa av alliansens politik. Så i grunden är det tack vara moderaterna som jag är Sosse, och när jag träffade Johanna Graf i vintras nere i Hagalundsparken så började jag fråga hur jag kan agera för att få bort dagens regering. Jag upplever att mer och mer går snett i samhället, och för mig är det viktigt att mina barn ska växa upp i ett tryggt samhälle. jag känner att jag har både den svenska och den utländska sidan inom mig och det är en stor resurs som jag gärna delar med mig av och det gäller även politiskt. Jag känner mig ibland som en bro för jag kan länka ihop både människor och kulturer och därmed känner jag att jag kan både påverka och det gör att jag vill engagera mig än mer.

Varför tycker du att man ska rösta på Socialdemokraterna?
Det jag tror ger alla människor största möjliga chans att utvecklas är i ett socialdemokratiskt samhälle. Det ger bättre möjligheter. Om en mår bra så mår alla bra. Jag tror inte på enbart individen, vi är i grund och botten sociala varelser eller gruppdjup. För vi vet aldrig när man behöver hjälp eller stöd, och därmed är det klokt att också leva solidariskt. Det är inte plånboken som ska styra när man blir sjuk och behöver vård. Vi har haft en tradition att hjälpa, men nu känns det mer som om det sprider sig att skita i andra och bara bry sig om sig själv. Det vill jag kämpa för att förändra.

De (moderaterna) vill bara sänka skatter. Det är viktigt att man känner mig trygg och att det finns möjlighet till stöd där man bor och lever. Skillnaderna blir just nu bara större här i Solna. När de välmående bara sätter sina barn på friskolor och de kommunala skolorna blir en samlingsplats för högra andel problembarn så delar du upp samhället och det kommer leda till ökad segregation. Jag tänker att om jag också gör det så deltar jag i segregationen, så lite trotsigt vägrar jag flytta mina egna barn, och i det långa loppet tror jag det är en stor fördel att som ung få lära sig att det finns olika människor med olika förutsättningar från olika kulturer.

Har du alltid varit muslim?
När jag var 27 eller 28 så började jag söka… Börja läsa om islam och började även läsa koranen på svenska samt gick en kurs om islamologi och fick då en massa svar på det som kan kallas livsåskådnings frågor som jag burit sedan ungdomen. Därefter bär jag huvudduk av helt fri vilja och tror på gud. Jag ser det mer som om man är punkare så har man en viss dresscode och jag upplever det lika – dvs. tillhörighet och gemenskap att göra, eller som att bli kristen i vuxen ålder tror jag.

Favoriträtt: couscous tveklöst – det gillar jag!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

2 kommentarer:

anette sa...

hagalund behöver någon som det "glöder" om och det gör det om dig <3. bra intervju med bra svar, du får mitt fulla stöd/mamma i hagalund

Arne Öberg sa...

Men vad roligt! Stort Tack för komplimangen. Mitt råd är att om du vill stötta Amina ska du kryssa henne i valet. Hon är en kalaskandidat.

MVH Arne