måndag 13 september 2010

Samad - en diskussionsglad och påläst kille

Turen har kommit till Samad Masrour att genomgå mitt vid det här laget kända möjlighet att ge sin bild av sig själv och förhållandet till politik.

På bilden syns både Samad och Peter Andersson - vår ombudsman här i Solna och en bloggare för er som vill har koll på dagsaktuell politik. På bilden är de både och kampanjar tidigare i våras i Solnahallen.

Samad Masrour
Samad är 31 år och vid det här laget 2-barnsfar. Ni kanske kommer ihåg killen som var för första sidan i Mitt i Solna som stolt far efter att ha förlöst sitt andra barn hemma. De hann inte åka in till BB, utan allt gick rekordsnabbt.

- Jag är född och uppväxt i Beni-Mellal i Marocko, och kom till Sverige som 14-årig och koppling till Sverige var då att hans pappa bodde här. Jag gick i skolan på både Hagalundsskolan och Vasalunds gymnasium.

Något du speciellt skulle vilja lyfta fram från din uppväxt här i Solna?
Jag friidrottade i Solnahallen och tror fortfarande att mitt rekord på 5 000 meter slår sig. Senare kom jag även att träna för Spårvägen. Idrottandet ledde även till att jag kom att jobba som både friidrottstränare samt idrottslärare.

Idag jobbar Samad som sanktionshandläggare på unionens a-kassa.

Hur kom det sig att du är socialdemokrat?
När jag skulle rösta för första gången så läste jag igenom alla programmen och fann då socialdemokraternas program som mest attraktivt och det som var mest mänskligt. Jag kommer ihåg att jag tyckte det fanns en naturlig koppling mellan individen och samhället. Solidaritet och medmänskligheten spelade också in.

Varför ska man rösta på S i valet?
Jag är övertygad om att min nytta eller glädje av ytterligare 500 kr i plånboken inte kommer motsvara den nytta den kan göra för samhället i stort. Jag oroar mig för vilket samhälle och vilka klyftor som kan skapas om moderaterna får styra i 4 år till.

Min favoritfråga som tveklöst är lite knasig, men favoriträtt?
Då blir det en marockanskgryta – s.k. Tajane.

Sista ordet!
Jag hoppas Hagalundsborna använder sin rösträtt och röster med både hjärta och hjärna. Vi har inte råd med ett borgerligt styre i Solna!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

Inga kommentarer: