onsdag 1 september 2010

Micke - norrlandsgrabben som brinner för vården

Jag fortsättar att presentera en av de fjorton kandidater i valet som är medlemmar i Hagalunds socialdemokratiska förening. Idag får Micael Knapp plats 46 på Solnalistan lägga ut texten om sig själv och om politik.

Micael Knapp är 25 år och pluggar till sjuksköterska. Micke flyttade till Solna för fyra år sedan från Ljusdal och Hälsingland där han är född och uppväxt. Mycket ung blev han politiskt engagerad och tog även stort intryck av så väl föräldrarna som av sin pappas kusin, Roland Bäckman, som sitter i riksdagen. Han säger sig vara uppväxt i ett socialdemokratiskt hem.

När blev du socialdemokrat?
– Jag har nog alltid varit socialdemokrat, i alla fall sedan jag blev ideologiskt medveten, och när jag flyttade hit till Hagalund och såg de uppenbara klyfterna här i Stockholm som jag kontaktade Johan som då var ombudsman här i Solna som jag blev aktiv socialdemokrat här i Solna. Hagalund är verkligen en fantastisk stadsdel, men dagens styrande i Solna tycks inte bry sig om denna stadsdel. Men det som i grunden engagerar mig är vårdfrågorna, vilket är rätt naturligt eftersom jag har jobbat inom vården som både personlig assistent och vårdbiträde.

Micke blir upprörd när han ser att det finns de som idag kan gå före i vården och köpa sig vård, då han är övertygad om att vård ska ges utifrån behov och inte efter plånbok.

– Jag har ambitioner att bli läkare för allt sedan min mamma var mycket sjuk när jag var 15 år har det väckt ett stort intresse för vårdfrågor och att få hjälpa medmänniskor känns mycket betydelsefullt.

Men varför ska man rösta på sossarna?
– Efter 12 med förfall och kapitalförstöring här i Solna behövs det inga fler skrytbyggen när det regnar in i skolor och de äldre unga som saknar bra fritidlokal bl.a. här i Hagalund samt att jag tycket föreningslivet är en stor resurs som idag inte alls uppskattas.

Har du någon speciell hjärtefråga?
– Pensionärerna är en viktiga för samhället och är verkligen inte en börda. Men jag tycker även att de unga ska få en bra start i yrkeslivet och det bör vara möjligt att få bostad här i Solna. Det är också viktigt att man känner sig trygg i Solna, för om t.ex. de unga inte är trygga tror jag det blir mer förstörelse och klotter. Det går att förbygga med ökad social tillit.

Jag har även en annan hjärtefråga och det är att öka röstandelen här i Hagalund för jag tror soffan och Sverigedemokraterna är de största hoten. Om fler röstar minskar deras möjlighet till inflytande. Jag blev så upprörd i våras när jag läste en debattartikel i aftonbladet av SD att jag polisanmälde den för förtal och hets mot folkgrupp.

Micke är en person med mycket hög social patos och som verkligen bjuder på sig själv och som verkligen brinner för att förändra och utveckla Solna.

Sista frågorna. Vad gör du på fritiden och vad är favoriträtten?
– Jag har inte så mycket fritid så studier och politik tar mycket av min fria tid, men jag är AIK:are och går gärna på fotboll eller bandy. Favoritmaträtt är mammas hemlagade, och du bara måste skriva att jag är helt såld på min rumänska inneboendes specialitet, Andas polenta med svampsås.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

Inga kommentarer: