söndag 20 september 2009

Valdagen för kyrkovalet

Vallokalen här i Hagalund öppnade kl 12, och det var inledningsvis kö för att rösta, vilket får betecknas som positivt, men en trolig förklaring var att det innan varit högmässa. Stämningen i vallokalen var positiv, men jag var tvungen att påtala att det fanns partisymboler inne i vallokalen vilket i de traditionella valen inte får förekomma, förutom valsedlarna, då man inte på något vis vill påverka själva valet inne i vallokalen.

Nu tror jag inte detta har påverkat valet, men det är lite anmärkningsvärt att ingen noterat att det fanns en mycket tydlig moderatsymbol på Solnakartan över valdistrikten som hängde i vallokalen. Efter mitt påtalande vek man bort denna del av kartan eller klippte bort de två partibeteckningarna på kartan som jag hörde att man gjorde i bl.a. Kyrkans hus.

Jag försökte se om detta var reglerat i kyrkovalsreglerna, och det som går att finns är 38 kap. Direkta val där 93§ tar upp otillbörlig verkan vid valet. Här har nog valförrättarna en lärdom att dra inför framtida val.

Nu ska inte denna lilla fadäs överskugga hela kyrkovalet, utan med spänning ser jag fram emot när resultaten nu börjar komma om några minuter.

En annan intressant iaktagelser är att det försökt till uppståndelse som Expressen skapade om att Mona Sahlin åkte till Mallorca har nu följts upp med att även ansvarig minister från regeringen var på samma fest, vilket säger en del om hur nyhetsbevakningen idag fungerar.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

Inga kommentarer: