tisdag 1 september 2009

Rejält eftersatt underhåll

I somras när jag hade min bror på besök här i Hagalund tog vi en kvällspromenad och när vi kom till Sunnanskolan så började jag skämmas. Hela området runt skolan ser verkligen för bedrövligt ut. Den ursprungliga fotbollsplanen växer igen. Kakel på utsidan av huset och kring murar har lossnat och spruckit. Idag sitter kompetensförvaltningen och vuxenutbildningen i dessa lokaler. Nu avser min kritik främst utsidan och området runt huset. Ett hus som ägs av Solna stad och som verkligen står och förfaller och gör att vi som bor här i Hagalund måste förfasas och skämmas. Detta drar ned attraktionskraften på vårt område.

Blomsterbänkarna är tomma. Klotter är det som framträder. Plattorna konkurrerar med mossan mellan stenplattorna.



Bänkarna i betong har gjort sitt.

De en gång så fina fasaderna har verkligen sett sina bästa dagar.

Det växer buskar och det ser verkligen för bedrövligt ut. En rimlig fråga är så klart vem det är som är ansvarig för detta. Och vad jag har förstått så är det Solna stad som ansvarar. Det är inte allt för långsökt att tänka sig att man medvetet skjuter på underhåll då detta är ett sätt att spara pengar, men detta borde vara ett avskräckande exempel. Om man skjuter på underhållet för långt uppstår uppenbara risker för större skador som kostar mer att reparera.

Det vore intressant att veta var gränsen går för skadegörelse av offentlig egendom. Om detta skulle gå att klarläggas så innebär eftersatt underhåll är ett allvarligt slöseri med offentliga medel eller kapitalförstöring.

Det som är glädjande är att trots att hela skolan nu stå och förfaller så får gammal elevutsmyckning står orörd. Detta hedrar Hagalund och glädjer mig mycket. En fråga jag klurat på men inte riktigt vet vad som är korrekt är om även denna sorts konst ska underhållas, för ursprungligen var detta med all säkerhet ett skolprojekt där skolans elever fått möjlighet att försköna sin skola. Själv målade jag en gång lapporten på ett liknande projekt på Åsö gymnasium på söder, men det konstverket hade inga större kvalitéer.

Ett upprop från byggbranschen för några år sedan där bristande underhåll liknades vid en tickande bomb är klart tankeväckande.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om och .

1 kommentar:

Anonym sa...

Usch, det ser ju bedrövligt ut. Tycker städningen och underhållet är eftersatt i större delen av Solna, t.o.m i Frösunda där jag bor. Det är ofta skräp på marken där och överfulla äckliga sopkorgar. Trots att Frösunda är ett nybyggt, modernt område är det skräpigt.